Til forsiden ERHVERVSRETTET VÆRKSTEDSSKOLE med §107 BOTILBUD

STU - Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse       PMU - Praktisk Medhjælper Uddannelse

STU

Teaterbygningen FANEFJORD er en ERHVERVSRETTET VÆRKSTEDSSKOLE med BOTILBUD. Skolen henvender sig til unge med særlige behov og tilbyder:

  • STU (Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse)
  • RESSOURCEFORLØB 
  • ERHVERVSAFKLARING/OPKVALIFICERING
  • VÆRKSTEDSUNDERVISNING
  • BOUNDERVISNING
  • BESKYTTET BESKÆFTIGELSE, jf. Servicelovens § 103
  • MENTORSTØTTE
  • SOCIALTRÆNING

Via værkstedsarbejde, erhvervspraktik, boundervisning og social træning udvikles den ugens kompetencer til en fremtid med job og bolig med så høj en grad af selvstændighed som muligt.

STU-uddannelsen tilbydes i henhold til lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, lov nr. 564 af 6. juni 2007.

AFKLARINGSFORLØB m.v. kan ske med bevilling i henhold til Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats (LAB) § 32.

Skolen er for såvel dagelever som for døgnelever.

Teaterbygningen FANEFJORD's botilbud er godkendt og indberettet til Tilbudsportalen af Socialtilsyn Øst og omfatter:

  • BOTILBUD, jf. Servicelovens § 107
  • MIDLERTIDIGT OPHOLD/ANBRINGELSE, jf. Servicelovens § 66
  • LEJEBOLIG med bostøtteordning, jf. Servicelovens § 85
    (se dog nedenfor)

Lejebolig, jf. Servicelovens § 85, tilbydes kun på særlige vilkår. Kontakt skolens kontor for nærmere oplysning herom.

Skoles botilbud er et DØGNTILBUD med åbent 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen, 365 dage om året (24-7-365).

Undervisningen bygges op omkring: 

  1. Erhvervsrettet undervisning i skolens værksteder: Teknik (lys, lyd, scene), Musik/Sang, Teater, Systue, IT, Scenografi/Pedel, Livsstil, Sminke/Rekvisitter, Storkøkken samt Tjener/Service.
  2. Boundervisning med henblik på et liv i egen bolig, bofællesskab eller lignende med så høj en grad af selvstændighed som muligt.
  3. Personlighedstræning, hvor der arbejdes med at styrke den enkeltes ressourcer og selvforståelse. Dette arbejde foregår på det personlige plan, men også gennem socialtræning eleverne imellem. 

Teaterproduktion
I forbindelse med opbygning af en teaterproduktion (1-2 gange årligt) arbejder eleven i et af ovenstående værksteder. Herudover har eleven mulighed for at vælge en af følgende funktioner: 

  • Musiker
  • Skuespiller
  • Teknikafvikler (lys, lyd og evt. video)
  • Sceneassistent

En forestilling spilles ca. 10 gange i egen teatersal. I forbindelse med en turné spilles forestillingen yderligere 5 gange. Alle er med til rent praktisk i værkstederne at opbygge teaterforestillingen. I forbindelse med en teaterproduktion forventes det, at den enkelte skuespiller eller musiker øver sig i fritiden.

Caféarrangementer
Skolens caféarrangementer (ca. 3 gange årligt) er offentlige og indeholder bespisning af gæsterne. Arrangementerne er med til at erhvervstræne de elever, der ønsker at arbejde indenfor storkøkken eller tjenerfaget. Alle arrangementer annonceres i dagspressen og på skolens hjemmeside.

Der er følgende arbejdsopgaver ved et offentligt arrangement:

  • Køkken
  • Tjener
  • Bar
  • Garderobe
  • Rengøring
  • Video/foto
  • Eventuel teknik

Mød nogle af dem, der har eller har haft med Teaterbygningen FANEFJORD at gøre:

Elisabeth Krøger, mor til Erik Krøger - tidligere elev på Teaterbygningen FANEFJORD - Jeg synes, det er fantastisk at se en lærerstab, der uden undtagelse har et enormt engagement. Der er ikke én, der ser deres job, som et almindeligt 8-16 pligt-job – de giver alle sammen så meget mere end mange mennesker ellers gør i deres jobs, og det synes jeg har været suverænt at opleve, ligesom min søn, Erik, har været meget glad for dem. Læs videre Alexander Christiansen, afgangselev fra Teaterbygningen FANEFJORD i 2011 - Jeg synes, det var fantastisk at bo på den måde, man gør på Teaterbygningen FANEFJORD. Inden jeg kom på skolen, havde jeg længe gået og drømt om at bo for mig selv snart, og måden man bor på TBF, er det tætteste man kan komme, uden at gøre det helt. Samtidig havde vi et stærkt sammenhold, og det, at vi i hvert hus skulle finde ud af det sammen, og fordele rengøring, lave madplaner, købe ind og lave mad og få vores hus til at fungere som et almindeligt hjem, lærte mig rigtig meget. Mit mål var da også helt klart at bo for mig selv, når jeg var færdig med skolen. Læs videre

Gå til toppen af siden